Enigt rådhus har store ambitioner om overdækning af motorvej

Ørestad 1. feb 2022 - 2 min læsetid
This describes the image
Photo: I 2013 fremlagde Arkitektgruppen URBAN POWER en vision for 'Ørestad 2.0'. Et centralt greb i forslaget var at overdække motorvejen og skabe et naturligt centrum i mellem den sydlige og nordlige del af bydelen.  URBAN POWER
  • Nu vil politikerne finde ud af, hvad det vil koste at overdække Øresundsmotorvejen gennem Ørestad City - og mere til.

Mandag eftermiddag besluttede et enigt Teknik- og Miljøudvalg at bestille et budgetnotat på, hvad det vil koste, og hvilke modeller der er for at overdække Øresundsmotorvejen - og i øvrigt også Helsingørmotorvejen. Og udvalget har skruet op for ambitionerne.

Helt konkret vil man nu have forvaltningen til at undersøge, om overdækningen ved Ørestad kan løbe helt frem til den eksisterende overdækning i Tårnby Kommune, og ikke bare mellem Center Boulevard og Kanalvej i Ørestad City.

"Det er den store model, det er en udvidelse af ambitionerne det her," siger Jens-Kristian Lütken (V), gruppeformand teknik- og miljøordfører til TV2 Lorry.

I en mail til Ørestad Avis skriver Lütken:

"Øresundsmotorvejen skærer lige igennem Ørestad, og adskiller de to områder Ørestad City og Ørestad Syd. Det er en stærk trafikeret vej, og der forventes kun øget trafik de kommende år. Motorveje i tæt bebyggede områder skaber problemer med støj, og støj er skadeligt. En overdækning vil – ud over at være en optimal støjreducerende løsning for beboerne i området - give mulighed for at skabe et mere sammenhængende og samlende byrum med et væld af muligheder som eksempelvis grønne områder eller idrætsfaciliteter”.

Grønt, boliger og idræt på toppen
Ifølge Københavns Kommune er forslaget slet ikke urealistisk. Tvært imod har det stort potentiale.

For det første står Øresundsmotorvejen netop til at blive udvidet med et ekstra spor i begge retninger. Det fremgår af regeringens Infrastrukturplan 2035. Det vil betyde endnu mere trafikstøj, men også endnu større behov for en støjreducerende overdækning.

For det andet ser Teknik- og Miljøforvaltningen mange andre perspektiver i overdækningen, som nu skal indgå i en foranalyse i overførselssagen. Foranalysen skal skal indeholde:

  • En analyse af om der overhovedet kan og skal opføres bygninger, grønne byrum, gang- og cykelinfrastruktur på overdækningen.
  • En analyse af om der kan integreres alternative energikilder og klimatilpasning i overdækningen, f.eks solceller.
  • En interessentanalyse og en analyse af finansieringsmulighederne.

Et lokalt forslag
Tanken om en overdækket mortovej i Ørestad har eksisteret i 25 år uden at blive drøftet nærmere. Men sidste år rejste den lokale borger i Ørestad, Safia Ullah, problemet om støj fra motorvejen, og snart var også Amager Vest Lokaludvalg involveret i sagen. Læs her, hvordan hun kom på idéen.

Det endte med at, Jens-Kristian Lütken (V) stillede et såkaldt medlemsforslag i Teknik- og Miljøudvalget.

 

Updated 4. feb 2022

Vil du vide mere?