Legetøjs opfindere: 2. klasse på Ørestad Skole bliver ingeniører i en uge

Ørestad 5. nov 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Photo: (Foto: Thomas Howalt Andersen, Engineering Day) Thomas Howalt Andersen
Skrevet af: Redaktionen

Det sker når Ørestad-klassen tirsdag 9. november, sammen med godt 30.000 andre skoleelever i Danmark, deltager i 'Engineering Day', som hvert år afvikles i uge 45. Engineering Day giver eleverne en smagsprøve på, hvad ingeniørfaget kan. 

Eleverne skal udtænke et sjovt og bevægeligt stykke legetøj til deres kæledyr, så kæledyret ikke keder sig, når det er alene hjemme. Med kreativitet og snilde, pap, tape og træpinde får de 25 elever i 2. klasse på Ørestad Skole til opgave at udvikle og bygge legetøjet.

 

Øvelsen vil blandt andet lære dem, at man ikke bare kan designe ud i det blå. For at udvikle et godt stykke legetøj til en hund, en kat eller en gnaver, der ovenikøbet kan dreje, vippe eller rulle, er man nødt til at forberede sig; Eleverne skal kende dyrets adfærd, finde ud af, hvordan kæledyret bevæger sig, og hvad det godt kan lide i forvejen, de skal tegne en skitse af legetøjet, de skal overveje deres materialevalg og regne på, hvilken løsning, der fungerer bedst.

Arbejder som ingeniører
Ved at omsætte viden og idéer til en praktisk løsning, stifter eleverne bekendtskab med ingeniørens arbejdsmetode, også kaldet engineering. De skal bruger matematik og naturvidenskab som kreative værktøjer for at få deres prototyper til at fungere. Erfaringerne viser, at engineering som undervisningsmetode både motiverer og engagerer eleverne.
”Det er en anderledes måde at arbejde på for eleverne. De oplever, at de ikke bare reproducerer en færdig løsning, men gennemløber en hel proces fra idé til færdig prototype. Og det er vel at mærke en designproces, hvor de udvikler på deres egne idéer og, hvor de bruger naturfaglig viden til at finde konkrete løsninger på udfordringerne. Det gør naturfagene relevante og vedkommende for dem,” siger Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the Future, der arrangerer Engineering Day.

Begejstring for naturfag

Formålet med Engineering Day er netop at skabe begejstring for naturvidenskab og teknologi blandt flere børn og unge i grundskolen. Mens de mindste arbejder med kæledyr og kedsomhed, skal mellemtrinnet bygge en automatisk fodermaskine til kæledyret. Og udskolingens projekt hedder ”Sæt hovedet i bevægelse”. Her skal 7. - 10. klasses eleverne konstruere et redskab, der kan aktivere både krop og hoved i løbet af skoledagen.
Det er femte år i træk at Engineering Day afvikles på danske skoler. Engineering Day er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Københavns Professionshøjskole, Astra og VIA University College. Programmet er støttet af Villum Fonden. De udfordringer, eleverne stilles overfor, kan handle om alt fra klima, miljø og transport til byggeri, it og infrastruktur.

ØRESTAD AVIS OG ØRESTAD GYMNASIUM AFHOLDER TIRSDAG 9. NOVEMBER STORT VALGMØDE PÅ GYMNASIET.
DET FOREGÅR I DEN STORE SAL KL. 18.30-21.00.
KOM OG TAL MED METTE ANNELI RASMUSSEN (RV), KLAUS MYGIND (SF), GORM GUNNARSEN (EL), OVERBORGMESTER LARS WEISS (S), KULTUR- OG FRITIDSBORGMESTER FRANCISKA ROSENKILDE (ALT), JENS-KRISTIAN LÜTKEN (V), JAKOB NÆSAGER (K), CHEANNE NIELSEN (DF), BRIAN GRØNVOLD (KOMMUNISTISK PARTI), KARSTEN FABER (VEGANERPARTIET) OG PETER HJORTH (DET DEMOKRATISKE PARTI)

Updated 5. nov 2021