På kunstnerisk fotosession i Ørestad

Kultur 3. maj 2022 - 2 min læsetid
This describes the image
Photo: Elevfoto taget på Kalvebod Fælled. 2.M på Ørestad Gymnasium.
Skrevet af: Redaktionen

2.M fra Ørestad Gymnasium besøgte forleden den lokale billedkunstner Astrid Randrup i hendes atelier på Arne Jacobsens Allé.

Temaet for besøget var det iscenesatte fotografis stemninger, kompositioner og symbolikker. I studio & atelier ”Rum to en halv” fik eleverne mulighed for at se og høre om Astrid Randrups kunst, og selv eksperimentere med fotografi.

Udgangspunktet for besøget var Astrid Randrups eget kunstværk ”Når jeg fordamper smukt dør jeg, - En refleksion og sansning over gravens landskab”. Kunstværket er en del af et større projekt hos Metropolis – arrangeret af Københavns Internationale Teater. Her deltog 13 byer og 140 kunstnere i kunstprocessen "Walking Landscape". 
Eleverne fra Ørestad gymnasium kom til at arbejde med de kunstneriske greb, som Astrid selv anvendte under arbejdet med sit kunstværk til Metropolis.

This describes the image
Astrid Randrups eget værk "Når jeg fordamper smukt dør jeg" (Metropolis Walking Landscapes 2021)

Inden de blev sendt  ud i naturen på den anden side af Center Boulevard, blev de f.eks. sat til at reflektere over deres eget forhold til naturen og til døden. De skulle forsøge at kæde sansningen af deres indre natur og død sammen i tegning og sætninger.
"Nogle gange forsvandt tankerne om døden, og andre gange blev naturoplevelsen så kraftig, at det var den som styrede deres kompositioner og eftertanker om døden," fortæller Astrid Randrup.

This describes the image
Koncentration og samtale i Astrid Randrups atelier "Tum to en Halv" i kontorhuset Fairview på Arne Jacobsens Allé.

Efter fotograferingen i naturen valgte eleverne enkelte billeder ud til efterredigering. Her kom der flere tanker og overvejelser om døden frem - og flere muligheder for hvordan billederne kunne symbolisere eller skabe eftertanker om døden og naturen.

"Det er smukt at kunne give vores område et kulturelt ståsted, og det sker når eleverne møder kunsten i deres eget miljø. Det giver dem en særlig fornemmelse af hvordan kunstnere arbejder og hvordan vores processer er levende. Der er stor forskel på om du møder kunsten på museerne, i en bog eller i de digitale medier - og så til at stå foran en kunstner i hendes atelier. Det er noget jeg håber på at kunne gøre mere af," siger Astrid Randrup.

Updated 3. maj 2022

Vil du vide mere?