Gymnasieelever lærer 7. klasser at spille blues

Kultur 6. mar 2022 - 3 min læsetid
This describes the image
Photo: Kamma Hammer Bjørch / Ørestad Gymnasium
Skrevet af: Redaktionen

Blues var temaet for dagen, da en gruppe elever fra Højdevangens Skole på Amager tirsdag besøgte Ørestad Gymnasiums musikstudieretning. Eleverne går alle i 7.klasse og har musik som valgfag. I en tre timer lang workshop blev de undervist af musikelever fra 3.g.

Temaet for den tre timer lange workshop var bluesmusik. Eleverne blev delt ind på forskellige hold, hvor de enten skulle spille klaver, guitar eller synge. Gymnasiets musiklærer Elisabeth Schroll forklarer, at blues er et godt udgangspunkt, fordi genren kun indeholder nogle få bestemte akkorder og derfor er ret nem at gå til. Men eleverne fik ikke kun en masse læring om bluesmusik med sig hjem, fremhæver Elisabeth:
“Musik kan rigtig mange gode ting i forhold til både videreuddannelse og innovation,” forklarer hun. “At spille musik lægger op til idegenerering, vigtigheden af at lytte til hinanden, at samarbejde og at kunne kommunikere nonverbalt.“

Jonas og Molly fra 7.d var begejstrede:
“Det har været rigtig sjovt at være med. Eleverne var søde og havde styr på det. Og der var rigtig god stemning,” siger Molly.
Jonas er især glad for, at eleverne fik medindflydelse i undervisningen.
“Vi fik rigtig meget indflydelse og skulle løse opgaverne selv. Vi endte med at skrive vores egen bluessang, og det var rigtig fedt at skulle skrive vores egen sangtekst,” fortæller han.

This describes the image

Nadja og Sebastian, der går på musik-studieretningen på Ørestad Gymnasium, var også rigtig glade for, at dagen blev en succes.
“Dagen har været fed. Eleverne var meget modtagelig og stille og rolige. De turde efterhånden prøve nye ting, og jeg tror, de på sigt kan blive rigtig dygtige,” Siger Nadja, der også følte, at hun selv lærte noget af forløbet.
“Jeg er også selv blevet mere sikker i min bluesskala. Man er nødt til at have styr på det, når man skal lære fra sig. Nu sidder det mere fast.” Sebastian supplerer: “Det var en rigtig positiv oplevelse. Eleverne var gode til at lytte, og det er fedt at lære noget fra sig, som man selv brænder for.” 

Samarbejdet mellem Ørestad Gymnasium og Højdevangens Skole blev til på initiativ af Elisabeth Schroll. Hun mente, der var behov for en tilrettelagt musikbrobygning mellem folkeskoler og gymnasiet målrettet folkeskoleelever med musik på linje. Der var stor interesse for projektet blandt Højdevangens Skoles musiklærere.
“Ud over at det er fedt at mødes og spille musik sammen, så er projektet også en del af den karrierelæring, som er indeholdt i pensum. På den her måde får eleverne i 3.g en fornemmelse af, hvordan det er at undervise i musik. Og det at eleverne kommer udefra gør undervisningssituationen meget autentisk,” forklarer Elisabeth, som er stolt over, hvor godt gymnasieeleverne klarede opgaven.
“Eleverne er ekstremt tålmodige og pædagogiske. Vi har brugt lidt tid sammen på at tilrettelægge undervisningen, men de har faktisk planlagt det meste af undervisningen på egen hånd,” fortæller hun. 

Musiklærer, Rasmus Ryhl, fra Højdevangens Skole, var også glad for, at hans elever fik mulighed for en dag med anderledes musikundervisning.
“Det er fedt for eleverne at være her, fordi det er en oplevelse, der er noget andet end vores sædvanlige hverdag på skolen. Og så er der noget ekstra faglighed i det, fordi undervisningen er meget intens,” siger Rasmus.
“Gymnasieeleverne virker enormt dygtige. De er pædagogiske og samtidig kammeratlige. Det kan noget andet, at det er unge, der underviser eleverne. Selv om de selvfølgelig kun er et par år ældre,” fortsætter han. 

Updated 10. mar 2022