København skal lære af Ørestad

Debat 3. nov 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
Photo: Det Demokratiske Parti

Erhvervslivet kan ikke blomstre, og tusinder af familier kan ikke få deres hverdag til at hænge sammen uden adgang til biltransport og infrastruktur.

Hvis man vil begrænse trafikken, så kan man lære af Ørestad og bygge i etager, og så give byens beboere faste og billige pladser, og så skal man formindske antallet af nybyggerier. For der er ikke mere plads i København.

Om 25 år forventes en fordobling af indbyggertallet, og der er i forvejen hverken plads til nye boliger, grønne områder eller idrætsfaciliteter. Nedlæggelsen af 42.000 parkeringspladser kan give plads til nogle blomsterkasser med grønne planter i, og hvis man lukker 100 gader for trafik, så kan man få nogle dejlige opholdsrum, men det løser langt fra pladsproblemerne, og vil igen begrænse vækst og mobilitet. 

Og så er det ikke længere en “By for alle”, når man tvinger velfungerende børnefamilier til at flytte ud. Vi kan godt bygge lidt flere almene boliger, og få flere over på delebilsordninger og offentlig transport, men det langsigtede problem er ikke løst.

Vi vil bygge udad i stedet for opad. Til forskel fra Ørestad, skal der i omegnskommunerne bygges arkitektonisk flotte boliger, med skoler til tiden, plads til grønne områder og idræt, og den livsnødvendige mobilitet. Hurtige metrolinjer til byen bliver finansieret af væksten fra et mere konkurrencedygtigt erhvervsliv, og derved vil erfaringerne fra Ørestad være med til at løfte livskvaliteten i fremtidens København.

Updated 27. nov 2021